szerda, június 08, 2011

Mi van, ha?

Mi van akkor, ha rád száll az ihlet, szúrja, facsarja, böki a lelked addig, amíg ki nem sajtolsz magadból valamit - valamit, amit pár perc, pár óra vagy ki  tudja mennyi idő múlva megpillantasz valaki másnál is?
Nem feltétlenül ugyanazt. Legyen csupán hasonló a két dolog, de  egy harmadik személy, a pártatlan kívülálló nyugodtan feltételezhetné, hogy bizony csalásról van szó. Plágiumról.
Mi van akkor, ha elfogy minden téma, és már nem lehet semmiről sem írni, fotót, filmet, zenét készíteni anélkül, hogy ne tűnne lopásnak?
Mi van, ha alkottam valamit, belső sugallatra, de az interneten való vájkálásom során találtam valami enyémhez hasonlatos dolgot - rosszabb esetben dolgokat -, más tollából, billentyűzet leveréséből, fényképezőgépéből vagy kamerájából származtatva?
Honnan tudnám bizonyítani, hogy az ötlet, amit rajtam kívül már kidolgoztak, formába öntöttek, ugyanúgy sajátom, mint a mosolyom vagy a szemem színe? Én alkottam, én hoztam létre. Hiszem, hogy magam találtam ki, és hogy kreatív vagyok. De amikor a fent említett eset megtörténik velem - köztük ma is -, elgondolkodom, hogy akkor most mi is van? Egyszerűen csak nem lehet semmi újjal előrukkolni, vagy a különbözőségeink ellenére mégis egy rugóra jár mind a lassan 7 milliárd ember agya, és mindenki, vagy ha nem is mindenki, de sokan ugyanarra a pontra jutnak végül el?
- És egy még morbidabb elgondolásban: mi van, ha ötletlopó vagyok a tudtomon kívül? Valahogy valamin keresztül összeköttetésben vagyok a világgal, és megérzem, "eltalálom" a többiek műveit, közben pedig azt hiszem, hogy az én ötletem? Ez a gondolat annyira bizarr, hogy még szavakba se tudom rendesen ölteni, csak érzem, gondolom.
- Egy másik jó kérdés: miért nem tudom megfogalmazni, amit gondolok? Milyen író az, aki nem tudja bizonyos esetekben szavakba önteni a gondolatait?
Apropó, szavak. Lehet, ezeket a sorokat is megírta már valaki?
Talán kővel meghajigálva végzem, talán még azt is lesz szerencsém átélni, milyen egy per... (Ez utóbbit szívesebben hagynám ki, mindenesetre.)


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése