kedd, január 05, 2016

Nyelvtani bakik: minthogy és mint hogy

Mióta kikerültem az iskolapadból, szomorúan tapasztalom, mennyire kopik a tudásom, még olyan területen is, amit napi szinten használok. Mindig is büszke voltam arra, hogy jól írtam helyesen, igazság szerint csak akkor kaptam négyest helyesírásból, amikor direkt elrontottam a feladatot, mert nem akartam nyelvtan versenyre menni. (Nem szeretek szerepelni, na.) 
Viszont lassan 4 éve nem ültem nyelvtanórán, egy félév volt az egyetemen, ahol elhangzott egy-egy szó, annak is két éve, és talán a korral is jár, hogy idővel megfeledkezünk dolgokról, elég gyakran kapom magam azon írás közben, hogy fogalmam nincs, hogy kell valamit helyesen írni. A minap azonban lefüleltem magam, hogy egy bejegyzésemben rosszul használtam valamit, és mivel utálom, ha helyesírási hibát vétek, az az ötletem támadt, hogy már csak gyakorlás végett is jó ötlet említést tennem azokról a bakikról, amiket írás közben én magam is ejtek.


Azelőtt szó esett a nemcsak és nem csak közötti különbségről, most hasonlóan egy értelemtől függő problematikus kötőszót hoztam el.

Lehull a lepel: minthogy és mint hogy 

Az előzőleg górcső alá vett kötőszóhoz hasonlóan ezt is általában megérzésre szoktam használni, mivel azonban eléggé kopottnak érzem a tudásom, szeretem inkább leellenőrizni magam, így most sikerült rálelnem a két kifejezés közti különbségre.


minthogy – egybeírjuk, ha a „mivel” kötőszóval azonos értelemben használjuk, továbbá szinonimája még a „mert”, „merthogy” és „mivelhogy” kötőszavaknak.
Mindemellett a minthogy egyik választékosabb, régiesebb kötőszavunk, és a további 3 értelemben is használhatjuk:

  • ~a következő ok miatt: azaz egy cselekvés vagy történés indítékának magyarázatát vezeti be
  • ~ahelyett, hogy/annál, hogy: ezen kifejezések archaikusabb szinonimája
  • ~pontosan úgy, ahogy/ahogyan tény, hogy: szintén régiesebb kifejezés ilyen értelemben használva

Példa:
Minthogy a Föld forog a saját tengelye körül, úgy látszik, mintha a Nap és a csillagok masíroznának át keletről nyugatra az égbolton.
Megengedtem magamnak egy kis pihenőt, minthogy egész délután tanultam.
Több eszednek kellett volna lenned, minthogy leugorj arról a magas fáról!
Minthogy köztudott, az olvasás fejleszti a szókincset és elősegíti, hogy választékosabban fejezd ki magad mind szóban és írásban.


mint hogy – minden más esetben különírandó, amikor nem helyettesíthető  a „mivel” kötőszóval 

Példa:
Nem akarok mást, mint hogy elvigyél moziba.
Inkább ne lássa senki, miket írok, mint hogy bárki is kinevessen és kritizáljon.


Hasznos oldalak és források:



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése