szerda, január 20, 2016

Az online perszóna

Amikor létrehoztam a legelső profiljaim közösségi oldalakon, még nem gondoltam, hogy egyszer csak bonyolulttá válhat az egész. 

Az ember szókimondó, íráskedvelő lánya és fia előszeretettel kiáltja ki virtuálisan a nézeteit, ténykedik voltaképpen illegális vizeken a saját arcát és nevét kibiggyesztve, miközben én azért frászt kapok, ha egy-egy tabunak minősíthető szót leütök a levelezéseimben. Jó, tudom, ha létezik túlzott agyonparanoiálás, hát én azt csinálom, bevallom, ám egy olyan világban, ahol minden webre biggyesztett bötűnk és szépen kiphotoshopolt önarckepünk el van téve és megőrizve titkos emberkék által, és amikor a telefonbeszélgetéseinket is lehallgatják, na és a munkaadó is lekutatja az online fiókjaidat, ildomos odafigyelni, hogy mit is hagyunk hátra az öröklétre plusz három napra.


Igazság szerint mindig frászt kapok a gondolattól, hogy valahogy az egyik profilomat megtalálja valaki/valakik, akiket nem akarok, hogy megleljenek, aztán ha egyikhez odakerül, akkor már szép lassan behálóz, és feltérképezi az összes online személyiségem. Mert több van.
Kezdetben voltam Piper, aki úgy döntött, hogy író akarna lenni. – A saját nevem soha nem is akartam az írásaimhoz kötni, mert sokáig nem is szerettem, na meg aztán nem akartam, hogy tudják az ismerőseim, hogy az ott én vagyok. Most, évek múltával megtanultam kedvelni a nevem, közben Piper Collint nem éreztem magaménak, és vagy tucatnyi másik álnevet kreáltam közben, de aztán annyit, hogy a végén már választani se tudtam, mert mindegyik tetszett.

A dolog hátulütője, hogy némileg identitászavarom lett, már nem tudom, hol, ki legyek, illetve ki akarok lenni igazán. Maradtam itt Piper, bár inkább ragaszkodásból, hiszen az "első" írói megtestesülésem volt akkor is. Eszmei érték meg egyebek...
Másrészt előnyösnek is tartom, hogy különböző helyeken más aliasszal ténykedjek, hiszen a fanfictionjeimre nem nem vagyok büszke, mert imádom őket, remek gyakorlás és kreatívan inspirál – lol ez de egy magasztos kifejezés!! –, de igazán égne a képem, hogyha tudnák, hogy na  ez az az írópalánta,  aki erős szexuális tartalmú irományokat töltöget fel csillagszeműjuhászné név alatt.

Néha már nem tudom összeegyeztetni a személyiségem külön bokrétába választott darabkáit, és úgy érzem, egyben már nem is tudnék létezni, hiszen minden egyes oldalam más és más helyzetekben, más környezetben tud érvényesülni, gondolok itt arra, hogy nem fangirlözhetek egy munkahelyen például. 
Talán skizofrénnek hangzik, de jóformán minden egyes hobbimhoz más "alteregó" dukál, ez csak úgy magától értetődően jött, de most már alkalmanként igazán nem tudom, mi van. Hiszen a blogom is egy értelmetlen katyvasz sokszor, mindent kitennék, mindent meg akarok osztani, hogy megmutathassam magam teljesen, de közben belátom, hogy az előnytelen és némileg balga is lenne, pedig rendezettség és nyomonkövethetőség szempontjából pont hogy előnyösebb, ha egyazon felhasználónévvel munkálkodok; különösen, ha arról ábrándozok, hogy egy profi magazin vagy blog rám lel valahogy, és szuper állásajánlatokkal bombáz majd, amint át tudja rágni magát a sok kis online perszónámon. (De mindjárt beleér a bilibe a kisujjam, és felébredek, nyugi.)


Mindazonáltal úgy vélem, jobb, ha megválogatom, hogy mit osztok meg és hol, no meg milyen virtuális személyemmel, és végtére is mindegy, ha van kismillió, hiszen ha valaki komolyan le akarna nyomozni bármelyikünket, a legfokozottabb védelmünk és minden egyéb óvatosságunk mellett is könnyen sebezhetővé válhatnánk, hacsak nem vagyunk épp profi hackerek, mint Chris "FÓHR" Hemsworth – aki ezt érti, annak akkora vircsi-pacsit adok, hogy a galaxis másik végén is hallják – az egyik hamarosan megjelenő – vagy már megjelent?? –, szuperizgi új filmjében.



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése