szerda, január 06, 2016

Nomen est omen

A karakterek elnevezése

Írás közben az egyik számottevő tényező a szereplők személyiségén és külsején kívül a név. Én magam többnyire nem agyalok sokat a karaktereim megnevezésével – általában úgy keresztelem el őket, ahogy éppen eszembe jut, mondhatni hasra ütés-szerűen, spontán.
Azonban találkoztam olyan karakterekkel is, akik neveinek jelentése konkrétan illett a személyükhöz, ilyenkor teljesen el szoktam képedni, hogy valaki ennyire utánajár a dolgoknak, és ilyen pöpecül összehozza, felépíti regényének világát, vagy csak véletlen egybeesés lenne csupán, esetleg az a mindentudó múzsa súgja így nékünk, miközben vezeti az ujjainkat írás közben?

A választ természetesen nem tudom, mindazonáltal folyamat lenyűgöznek az ilyen nyalánkságok, mert szerintem sokkal érdekesebbé és valóssá teszi a történetet, a karakterek is sokkal elevenebbek, ha minden klappol és rengeteg apró összefüggés található a történetünkben.


Néhanapján azonban az is meg szokott velem esni, hogy írói blokk helyett a névadási válság uralkodik el rajtam, és egyszerűen fogalmam nincs, miként is nevezhetném el az adott szereplőt. Megtehetném, hogy csak úgy kihagyom a nevét és írok, akár egy ideiglenes megnevezéssel is illethetném a karaktert, csak hogy ne tartson fel, és haladhassak az írásban, azonban ez rendre piszkálni szokott, és nem tudok túllépni a dolgon, ami csakis frusztrációhoz vezet.

Ilyenkor szoktam a Behind the Name rettentő sokfunkciós és hasznos oldalát meglátogatni,

A név lexikon

A Behind the Name szuperségét nem tudom eléggé hangsúlyozni – nem hiszem, hogy hazudok, ha azt mondom, a világ összes neve fellelhető az adatbázisában, kiejtéssel és névtörténettel együtt. országra, kultúrákra bontva. Ezenkívül számos egyéb extra található az oldalon, a helyenkénti legnépszerűbb nevek rangsorától kezdve a druszáink (namesakes) megkeresésén át. A Behind the Name egyszerűen olyan zsírkirály oldal, hogy adott témák szerint is csoportosítja a neveket, így például, ha van egy fantasy sztorink, és a főhősnőnk angyali mivolta kapcsán olyan nevet szeretnénk találni neki, aminek a jelentése pl. fény, egy másik tündérünket pedig virágokkal, erdőkkel kapcsolatos névvel akarjuk ellátni, akkor ez az aloldal tűnik a mi kincsesbányánknak.


Hogyha viszont úgy járnátok, mint én is szoktam, és egyéb asszociációk, jelentés-összefüggések nélkül csak egy fránya nevet akartok már, hogy végre haladni tudjatok a munkával, akkor a Random Name Generator – azaz Véletlenszerű Névgenerátor – a nektek való csodatalálmány.


Gyors segítség

Személyem szerint nagyon szeretek ezzel a névgenerátorral játszogatni, mert rendkívül sokoldalúan lehet beállítani, ahogy csak akarjuk. Választhatunk aközött, hogy egy, kettő, három, vagy akár több elemből álló nevet varázsoljon nekünk, milyen nemzetiségű és milyen nemű nevek között keressen, ezenkívül azt is megadhatjuk, hogy egy saját magunk által választott vezetéknévvel párosítsa a random kidobott keresztneveket, vagy azt is magától dobja ki nekünk – hát nem egy álom?

Viszont egy kicsit addiktív is lehet, hiszen megesett már, hogy jó öt perceket elszórakoztam mindenféle beállításokkal, aztán már csak poénból állíttattam elő mindenféle 66 keresztnevű szappanopera hősszerelmes neveket, és bár jól szórakoztam, azért az írás rovására ment, hiszen ahelyett, hogy haladtam volna a sztorimmal, elvonta a figyelmem, és roppant mulatságosnak találtam nyomogatni a gombot tízszer-hússzor, és röhögni a legkülönfélébb neveken, na meg ahogy elképzeltem a sablonos karakterüket.


Összességében a Behind the Name egy különösen klassz gyöngyszem az internet végtelen világában, és rögvest a segítségünkre lehet, ha van internet-elérésünk. Az oldal, mint az a nevéből látszik, angol, viszont szerintem alap angoltudással könnyedén el lehet igazodni rajta – egészen pontosan én sem voltam olyan hűde perfekt angolos, amikor először rábukkantam, és természetesen előfordul a mai napig, hogy nem mindig értek valamit, de erre van a gugli szótár kéznél. :)
Ha azonban pusztán van pár kedvenc neved, esetleg kíváncsi vagy a sajátodéra, azt is megtalálhatod, rengeted becenévvel és érdekes infóval együtt, konkrétan néveredeteket is leír – mint mondtam, egy valóságos kincstár.

* ** *

Hasznos linkek:



2 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszett már maga az ötlete a bejegyzésednek, meg az is, ahogy bemutattad és kielemezted ezt az oldalt. Rettentő hasznosnak találtam!

    Meglepődve fogadtam, hogy mennyi funkcióval rendelkezik. Látszik, hogy felületesen használtam, pedig milliószor segített már nekem és húzott ki a pácból, mikor kétségbeesve téptem a hajam és nem jutott eszembe semmi olyan név, amit szívesen használtam volna fel írásaimban.
    Egészen kedvet kaptam, hogy most rögtön megnyissam és kipróbáljam az általad leírtakat!

    Amit hozzá szerettem volna tenni, hogy én még a születési dátumokkal is hasonlóan vagyok, de sosem vettem a fáradtságot, hogy valakinek úgy válasszam meg az övét, hogy kicsit testhezállóbb legyen, a horoszkópja jobban passzoljon a személyiségéhez, és társaik. Mondjuk ebben a témában elég megosztott az emberek véleménye, sokan humbugnak gondolnak minden ezoterikus dolgot. Ezért (is) nem gondolnám, hogy bárki is szánna rá időt, hogy utánajárjon és belemélyedjen a karakterekbe ilyen szinten.

    Ez pedig felveti azt a kérdést, hogy ez a sok háttérmunka és -kutatás, amit az ember egy-egy történet megalkotása előtt és közben végez, nem felesleges-e egy kicsit. El szoktam bizonytalanodni, de végül mindig arra jutok, hogy nem, hiszen ki tudja, mennyivel lenne másabb és kevésbé élethűbb a karakter és megnyilvánulásai, viselkedése, ha mi, akik a szájába adjuk a mondatokat, nem ismernénk őket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak bólogatni tudok arra, amit mondtál. A horoszkópokra, születési dátumokra majdnem kitértem igazából, de aztán vagy elvetettem végül, vagy ki is ment szerintem a fejemből...

      Egyébként én is csak nemrég találtam meg ezeket az extra funkciókat, azelőtt csak a névgenerátort ismertem, meg úgy általánosan használtam neveket keresni spontán, vagy tudatosan megnézni egy-egy jelentést. Az a témánkénti felosztás tetszik most a legjobban, nagyon áldom, aki megvalósította, mert egy ilyenfajta csoportosítás kellett nagyon. Alig várom, hogy legyen alkalmam kipróbálni. ^^

      Amúgy tényleg csak egyetérteni tudok azzal, amit mondtál! Nagyon örülök, hogy ilyen szépen kifejtetted a gondolataid, öröm volt olvasni! :)

      Törlés