csütörtök, január 29, 2015

Kérem a könyvem!

Azt gondolnánk, a 21. század embere manapság mindent ripsz-ropsz elintézhet egy szempillantás alatt. Az emberek régen kézzel írtak kódexeket, manapság csak el kell látogatni egy online shopba, kiválasztani a kívánt tételeket, majd pár gombnyomással fizethetünk is, a futár vagy egyéb postaszolgálat még házhoz is hozza a rendelésünket. Egyszerű és gyors, nem?

A feketeleves


Mindenekelőtt el kell mondanom, hogy imádom a technológiát, sőt, egyenesen rajongok érte. “Élőben” beszélni a barátaiddal kilométeres távolságból, haverokat szerezni a világ másik végéből, videobeszélgetni, chatelni, élményeket szinte azonnal megosztani csodálatos élmény. Nincs olyan, hogy távolság, nincs olyan, hogy lehetetlen. Ha valaki hiányzik, de egyéb körülmények révén képtelen vagyok vele találkozni és beülni egy teára és sütire, sebaj, elég csak belépni Skype-ra, ahol máris szemtől szemben cseveghetünk. Elég szuperebb így a kapcsolattartás, nem olyan, mint amikor heteket vártunk egy válaszlevélre.

A probléma – legalábbis az enyém ott kezdődik, hogy világunk túlságosan átesik a ló túloldalára, és sok szolgáltató nem gondol olyan fizetési módok biztosítására, mint az utánvét. Miért kell nekem mindenáron OTP-vel, PayPallal fizetnem, arról nem beszélve, hogy még saját számlám nincs, nem hogy bankkártyám, és nem is érzem úgy, hogy kötelességem lenne vezetni egyet. Miért ütközöm folyton akadályokba mégis, valahányszor rendelni akarok egy jó könyvet, miért vagyok ellehetetlenítve ebben a modern világban, ahol az ember egy pöttyintésre van mindentől?

A helyzet még inkább elszomorít, hogy minden esetben eddig csak akkor jelentkezett ez a problematika, amikor könyvet szerettem volna venni online. A fene egye, ha a kedvenc szerzőmtől semmi nincs a közeli boltban, mikor a webshopokban rendelve még extra kedvezményt is kapok, nem kell sorba állnom a kasszánál, otthon a fotelben ülve kényelmesen vásárolhatok. Ki ne szeretné ezt rohanó világunkban? 

Nem akarok általánosítani, mert végtére is eddig csupán egy ismert magyar online könyváruházban próbáltam rendelni, a fenti okok miatt mindhiába, arról pedig a lakóhelyem se tehet, hogy rengeteg, csakis külföldről beszerezhető árucikket – esetemben egy amerikai írónő barátom első ízben megjelent, itthon még ki nem adott regényét – szinte lehetetlen az én kisvárosi otthonomhoz eljuttatni. Viszont mégis dühös vagyok, és haragszom, hogy egy informatikai eszközt minden akadály nélkül tudok rendelni úgy is, hogy nincs folyószámlám, egy olyan elemi, mindenkori, időket kiálló varázslatos terméket, mint a könyv, nem.


2 megjegyzés:

  1. Írtál, írtál! :D Remélem, fogsz is még a közeljövőben.

    Nekem van saját számlám, de amikor csak lehet, a személyes átvételt választom, mert egyrészt úgy nincs postaköltség (sokszor van, hogy többet kellene fizetnem azért, mint magáért a termékért, amit rendeltem...), másrészt azonnal tudom jelezni, ha valami gond van.
    Nemrég ajándékot rendeltem eBayről, nagy nehezen rászántam magam, hogy csináljak PayPalt, amit alapvetően nagyon hasznosnak tartok, ugyanakkor belföldi rendeléseknél, ahogy te is írtad, fontos számomra, hogy többféle fizetési mód közül választhassam ki azt, amelyik nekem leginkább megfelelő. Ha valahol erre nincs lehetőség, akkor általában keresek másik webáruházat, és csak akkor rendelek az elsőtől, ha máshol nem vagy sokkal drágábban találom meg azt, amit szeretnék.

    Szóval megértem a felháborodásodat, de be kell látnom, hogy bankkártya nélkül manapság sajnos (még) neheze(bbe)n boldogulnék. :/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, végre nemcsak terveztem írni, hanem írtam is. :D Sokat gondolkodtam a kihíváson is, de úgy döntöttem, fejest ugrok, mert tényleg ideje aktivizálni magam. :D

      Egyébként volt bankkártyám egy ideig, csak rosszul jártam vele – most nem akarok belemenni, lényeg, mint mindennek, a bankoknak is van rengeteg hátránya :/ –, és jelenleg nincs, ami nem is baj, mert egyelőre nincs is rá annyira szükségem, csak ha rendelni akarok valamit, sok helyütt csakis online lehet fizetni, én meg nem rohangálhatok folyton másokhoz, hogy rendeljenek nekem valamit, úgyhogy magamban füstölgök csak, amíg le nem cseng a nagy haragom. :D
      Igazság szerint leginkább az bántott, hogy Amerikából nem tudtam sehogy rendelni, még ebookot se emiatt, mert mindenféle kikötés kapcsán nem sikerült, pedig nagyon szerettem volna megvenni egy könyvet, de a postaköltség tényleg horribilis, főleg külföldről, bár a "not available in your country" a legnagyobb kedvencem.
      Személyes átvételt azért nem szoktam, mert ha a közeli városban lehetséges is lenne, a buszozás majdnem annyi, mint a postaköltség, úgyhogy kényelmes vagyok utánvéttel. :P
      Viszont majd türelmes leszek, és írok egy listát, hogy mi mindenre akarok szert tenni, ha lesz megint kártyám. :D

      Köszönöm a hozzászólást! :)

      Törlés