szombat, február 27, 2016

Nyelvtani bakik: Mondatzáró írásjelek

Mióta kikerültem az iskolapadból, szomorúan tapasztalom, mennyire kopik a tudásom, még olyan területen is, amit napi szinten használok. Mindig is büszke voltam arra, hogy jól írtam helyesen, igazság szerint csak akkor kaptam négyest helyesírásból, amikor direkt elrontottam a feladatot, mert nem akartam nyelvtan versenyre menni. (Nem szeretek szerepelni, na.) 
Viszont lassan 5 éve nem ültem nyelvtanórán, egy félév volt az egyetemen, ahol elhangzott egy-egy szó, annak is két-három éve, és talán a korral is jár, hogy idővel megfeledkezünk dolgokról, elég gyakran kapom magam azon írás közben, hogy fogalmam nincs, hogy kell valamit helyesen írni. A minap azonban lefüleltem magam, hogy egy bejegyzésemben rosszul használtam valamit, és mivel utálom, ha helyesírási hibát vétek, az az ötletem támadt, hogy már csak gyakorlás végett is jó ötlet említést tennem azokról a bakikról, amiket írás közben én magam is ejtek.

Azelőtt szó esett a nemcsak és nem csak közötti különbségről, terítéken volt a minthogy és a mint hogy kötőszó és a keltezés, majd a szintén sokak által tévesen használt fáradság és fáradtság főneveket vettem górcső alá, most pedig a mondatzáró írásjelekről fogok pár szót szólni.

Lehull a lepel: Mondatzáró írásjelek

Azt hiszem, arra mindnyájan emlékezünk nyelvtan órákról, hogy a kijelentő mondat végére pont, a kérdő mondat végére kérdőjel, a felkiáltó, felszólító és óhajtó mondatok végére pedig felkiáltójel kerül. Az írás és a mondatalkotás azonban nem csak ilyen egyszerű, a különböző típusú mondatfajták keveredhetnek egy mondaton belül, így sokszor elgondolkodtat, most melyik írásjelet is tegyem, ha egy összetett mondatról van szó.

Összetett mondatok

  • mellérendelő összetett mondat végére az utolsó tagmondat módjának megfelelő írásjelet teszünk

    Példa:
    Tűnj el az életemből, és ne keress többé!
    Utálod őt, mégis elmész vele?
  • alárendelő összetett mondat esetén olyan mondatzáró írásjelet kell tenni, amilyen a főmondat megkíván, ugyanakkor a mellékmondatnak megfelelő írásjelet is alkalmazhatunk, ha a főmondat csak mellékes tájékoztatást közöl vagy figyelemfelkeltésre szolgál

    Példa:
    Mondtam, hogy vidd ki a szemetet.
    Mondd, ilyen súlyos vétséget követtem el, hogy nem is állsz szóba velem?
* ** *

Hasznos oldalak:



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése