szombat, április 16, 2016

Íróeszköz: Writing Exercises

Az íróeszköz tagben már beszéltem a kedvenc találmányaimról, amiket előszeretettel használok íráshoz. Az előzőekhez hasonlóan egy másik, szintén nagyon hasznosnak vélt weblapot mutatok be, ami számos funkciójával megkönnyítheti, illetve fel is dobhatja az írást.

WritingExercises.co.uk

Ahogy az rendre illik, amikor éppen van némi időm, lövésem nincs, miről is kéne írnom. Ez a tanácstalanság ma odáig fajult, hogy a guglit fárasztottam mindenféle keresgéléssel – what to write, what to blog about, writing prompts, topic generator –, mire rábukkantam a WritingExercises oldalra, ami lényegében a korábban már említett androidos prompts alkalmazásokat foglalja egybe, és nem szükséges hozzá okostelefon, csak a jó öreg internet, meg egy kütyü, amivel netezni tudsz.

Az igazat megvallva nem tudok egy részletes ajánlót idefabrikálni most, hiszen épp csak ráleltem az oldalra, viszont három izgalmas funkciót már ki is próbáltam, ezekről szándékoznék szólni pár szót.

Figyelem: némi angoltudás szükségeltetik az oldal használatához.

Random Subject Prompts – Témaválasztó

Ezen az aloldalon válogathatunk találomra kidobott témák között, pl. írj egy személyről, akit korábban szerettél, vagy egy könyvről, ami nagy hatással volt rád. Ennek nem kell feltétlenül novellának lennie, lehet egy kisebb cikk vagy esszé, ahogy egy blogposzt is.

Úgy gondolom, ha az ember komolyan nekiveselkedik, és megerőlteti magát, hogy na most nem frissítek tovább, hanem szépen megdolgoztatom a kicsi agyam, és kikörmölök valamit arról, amit random kidobott az oldal, az csak előnyünkre válik, hiszen amellett, hogy ténylegesen írunk, meghatározott témában is kell maradnunk, ami igazán nagy kihívás, különösen egy olyan szabadlelkű és állandóan csapongó bloggernek, mint jómagam.

Random First Line Prompts – Kezdő mondat-választó

Remek alternatíva arra, ha tényleg nem tudjuk elkezdeni az alkotásunk – ezzel a funkcióval ugyanis pont, hogy egy bevezető mondatot kapunk készen, ami meghatározza magát a szituációt és az alaphangulatot is, innentől kezdve csak hagyni kell felébredni az író énünket, s folytatni a megkezdett félmondatot, ami lehet leírás vagy párbeszéd egy része.

Ezt a fajta kihívást sosem próbáltam, viszont már nagyon szeretném kipróbálni magam benne, hiszen az előzőhöz hasonlóan igazán megdolgoztatja az alkotni vágyó agyam. Ami azt illeti, ritkán szeretem, ha művészetben kikötik, mit csináljak és hogyan, ám ha semmi ötletem, legalább meg van adva a kezdő löket, ami akár egy jó kis sztorihoz is vezethet a végén.

Random Plot Generator – Cselekményválasztó

Az eddig említettek közül ez a leginkább komplexebb funkció, ugyanis nemcsak egy témát vagy bevezetőt dob fel, hanem részletesen meghatározza a karaktereket, magát a szituációt és cselekményt is, így egy komolyabb történet is kikerekedhet belőle, s kevesebb szabad kezet kapunk az alkotáshoz, hiszen több dolog van meghatározva, ami alapján alakítanunk kell az írásunk.

Első ránézésre ez a funkció jött be a legkevésbé, mert túl soknak éreztem a kikötéseket, amiket kidobott, én meg eléggé kicsapongó vagyok és a magam feje után kívánok menni, így képtelenség, hogy annyi mindenre figyeljek írás közben, és úgy alakítsam a sztorit. Viszont nem kötelező mind a hat meghatározással írni, külön-külön is felhasználhatjuk őket több más kisebb novellához, ha úgy kívánjuk, így voltaképpen sokkal több a lehetőség játszadozni az eshetőséggel, mint a másik kettőnél.

* ** *

Hasznos linkek:


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése